2 Ocak 2020 Perşembe

Urfa’da Yazarlık ve Yazar Olmak


Urfa’da Yazarlık ve Yazar Olmak
Giriş
Doğu özelde Urfa edebiyat ve felsefe için bulunmaz bir malzemedir. Urfa’nın özgün yapısı ve geçmişi ve bugünüyle yerelden evreselliğe nitelikli edebi ürünlere kaynaklık edebilecek gizli hazinelerle doludur. Bu hazine yaşanmışlığın acı ve hüzün dolu kareleri kadar umutsuzluğa, karamsarlığa ve yaşatılanlara rağmen iyimserliğin, umudun ve var olma hikayelerin renkli bir yansımasıdır. Kaderine terk edilen insanların çölün ortada kavurucu sıcaklara ve susuzluğun içini kavuran öldürücü etkisine rağmen durup dinlemeden suyu arama azimlerin tasvirleriyle doludur…

Her yazar yerelden evrenselliğe uzanan gizemli hazinen peşinde koşar. Hem kendi var oluşu hem de yetiştiği coğrafyanın var oluşu ile kalemini yüreğine bağlar. Ancak bütün bu renkli ve gizemli coğrafyada evrenselliği yakalayabilen bir Yaşar Kemal ya da Dostoyevski, Balzac yetiştirememiştir. Bu yazı bu soruyla yola çıkıldı, bütün eksiklikleriyle.

Şuan için Türkiye’ye ve dünyaya mal olmuş çağdaş bir Urfalı yazar yok. Ama yerel birçok kalem elinden gelen çabayı göstermektedir. Ancak istenen başarı ufukta görülmemektedir.

Urfa’da kalem oynatan yazarlar üç alanda çalışmalara imza atmaktadır. Birincisi siyasi konularda kişisel görüşlerden öteye gitmeyen gündeme dayalı, yerel gazetelere yazılan yazılardır. Bu da kendi içinde ikiye ayrılmaktadır. Birincisi yerel yönetimin çalışmalarına yönelik eleştiri ve çözümleri içeren güncel yazılardır. Bu yazıların çoğu da eleştiriden öteye gitmemektedir. Çözüm önerileri içeren yazılar azınlıktadır. İkincisi ise Türkiye’deki siyasi gelişmelere dair siyasi yazılardır. Bu tür yazılar kalıcılığı olmayan yazılardır. Kısa ömürlüdür ve edebi olmaktan uzaktır.

İkinci alanda yapılan çalışmalar ise, Urfa’ya dair hazırlanan kültürel kitaplardır. Daha çok Urfa’nın geçmişini ve kültürel yapısını içeren araştırma kitaplardır. Bu tür yazılar valilikler ve belediyeler tarafından ya doğrudan ya da dolaylı olarak desteklenen çalışmalardır. Şehrin tanıtımını içeren çalışmalardır ve tamamen yereldir. Evrensel ve edebi özellikleri yoktur.

Üçüncü ve en önemli kitap çalışmaların içeren ise, yerel kültürden beslenmeden ulusal ve evrensel konulara dair hazırlanan kitaplardır. Yazının konusuna da giren kitap çalışmaları da bunlardır.

Her yazarın hayalidir tanınmak ve kalıcı eserlere imza atmak. Bunun için yazarlar genel konuları tercih ederler. Klasikler incelendiğinde yakaladıkları başarının yerel karakterlere evrensellik katmayı başarabilmeleridir. Goriot Baba, Notre Dame'ın Kamburu, Raskolnikov ve daha nice karaktere baktığınızda karakterler yerlidir. Ancak yazarlarına uluslar arası bir ün kazandırmışlardır. Yerelden beslenmeyen yazarların kalıcılığı yakalamaları zordur. Tabii bu yerel karaktere felsefe, psikoloji, din, gelenekler gibi konularda derinlik katılmalıdır. Yereli bilmek kadar insanın var oluşunu içeren konulara da hâkim olmak gerekiyor. Var oluşa dair derinlik karaktere yansıtılmadığı takdir de bir edebi başarıdan söz edilemez. 
DEVAM EDECEKTİR.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  Unit 42: Dijital Parmak İzi Sanal yani ikinci bir hayat/yaşam mecrasının kapısını sonuna kadar açan internet artık bizim beşinci organım...